Mondial Assistance vangt gestrande reizigers op

Gestrande Nederlanders ook in Italiaanse feestweek opgevangen Mondial Assistance voorbereid op drukte rondom Maria Hemelvaart

Amsterdam, 8 augustus - In Italië wordt, net als in andere katholieke Europese landen, de feestdag Maria Hemelvaart (vrijdag 15 augustus) gevierd. In tegenstelling tot de andere landen zijn in Italië de meeste autodealers vanaf vandaag de hele week gesloten. Met als mogelijk gevolg dat gestrande automobilisten er niet terecht kunnen voor een reparatie en noodgedwongen hun vakantie moeten onder- of afbreken. Alarmcentrale Mondial Assistance heeft voorbereidingen getroffen om deze vakantiegangers toch te kunnen helpen.

Mondial Assistance constateerde de eerste week van augustus een toename in het aantal pechmeldingen vanuit Italië. Met de Italiaanse feestweek rondom Maria Hemelvaart op komst, heeft de alarmcentrale zich daarom extra goed voorbereid. De internationaal hulpverlener beschikt over eigen voertuigen en zet haar netwerk in om de sluiting van dealers de komende week op te vangen. Zo zou het kunnen zijn dat een gestrande reiziger een lokale, internationale of Nederlandse huurauto ter beschikking krijgt. Mondial Assistance biedt eventueel ook de mogelijkheid voor een terugreis per vliegtuig of trein, zonodig in combinatie met een huurauto of hotel. De auto’s die Mondial Assistance moet repatriëren worden gestald bij Italiaanse bergers in de buurt, zodat ze ook tijdens de feestweek door Nederlandse bergers zijn op te halen. Bovendien heeft de hulpverlener haar klanten geïnformeerd over wat hen in Italië te wachten staat.

Dat gestrande reizigers Mondial Assistance goed weten te vinden, blijkt ondermeer uit de vele verzoeken voor voertuighulpverlening in juli. Ook van importeurs en leasemaatschappijen die de hulpverlening oorspronkelijk bij andere alarmcentrales hadden ondergebracht. Mede daarom heeft Mondial Assistance 12% meer dossiers voor voertuighulpverlening behandeld dan vorig jaar juli. Van die dossiers komt 11% uit Italië. De top vijf van hulpverzoeken uit het buitenland aan Mondial Assistance voor voertuighulpverlening, ziet er als volgt uit: Frankrijk (1), Duitsland (2), België (3), Italië (4) en Spanje (5).